Een kijkje achter de schermen bij Pablo van Scapino Ballet Rotterdam


Notice: get_the_author_email is verouderd sinds versie 2.8.0. Gebruik in plaats daarvan get_the_author_meta('email'). in /home/public/sites/www.meisjesaandemaas.nl/wp-includes/functions.php on line 3923

De nieuwste voorstelling van Scapino Ballet Rotterdam is vorige week in premiere gegaan. Het spectaculaire ‘Pablo’ bestaat een bijzondere combinatie van dans, theater en live muziek. Daarnaast dragen de dansers historische kostuums en gebruiken zij bijzondere attributen. Wij namen een kijkje bij de kostuumdoorloop.

Pablo toont de levensloop van Pablo Picasso. Hierbij wordt het publiek meegenomen in de ontwikkeling van de Spaanse maatschappij tijdens wereldoorlogen, dictatuur en hervormingen. Choreograaf Marcos Morau is niet alleen verantwoordelijk voor de dans, maar ook voor het visuele plaatje dat daarbij komt kijken. “De kostuums en de sets werken als versterker voor het verhaal,” aldus Morau.

pable_scapino_rotterdam_02
pable_scapino_rotterdam_04

De kostuums en attributen bestaan voornamelijk uit vier kleuren: wit, zwart, rood en goud. Deze verwijzen volgens Morau naar pijn en komedie. Het goud verwijst naar Spaanse zondagskleren. De kostuums bevatten ook andere Spaanse invloeden, denk hierbij aan fluweel, kant, kwastjes en bolletjes. Ook alle dansers dragen hetzelfde kapsels. Een aantal van hen dragen pruiken.

pable_scapino_rotterdam_03
pable_scapino_rotterdam_7

Kleedster Mara Wap: “Sommige dansers dragen alleen basiskleding. Anderen hebben wel vijf outfits, met daaronder de basis. Het is belangrijk dat de dansers goed kunnen bewegen. Als iets niet werkt gaat het eruit.” Vlak voor de doorloop worden zelfs nog mouwen van kledingstukken gehaald.

pable_scapino_rotterdam_08
pable_scapino_rotterdam_6

Kostuumontwerpers Pamela Homoet en Petra Finke hebben de kostuumideeën van Morau uitgewerkt. Hamoet: “Bij de vorige voorstelling kregen wij vier maanden. Dit keer zes weken. Het is keihard werken. Je moet de kostuums telkens laten passen en verstellen zodat er in fijn kan worden gedanst. Je hebt naden op de gekste plekken.”

pable_scapino_rotterdam_10
pable_scapino_rotterdam_9

De rouwkransen worden ook gebruikt tijdens het dansen. Het meest opvallende attribuut van de voorstelling: een originele Spaanse lijkwagen uit de jaren vijftig. Deze is afkomstig van een verzamelaar uit de Achterhoek.

Meer weten over? Of gewoon zin om in het publiek te zitten? Ga naar de website van Scapino Ballet Rotterdam voor meer informatie.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Uitagenda Rotterdam

Geschreven door…

Lisa (1993) woonde eigenlijk in Utrecht, maar raakte tot over haar oren verliefd op 010. Die nieuwe liefde, en daarmee bedoelt ze niet haar Rotterdamse vriend, was reden genoeg voor een verhuizing. Als freelance journalist schrijft ze regelmatig over de Maasstad. Voor Meisjes aan de Maas schrijft en fotografeert ze onder andere voor de rubriek ‘Flexwerken met de Meisjes’. Volg haar ook op Instagram.

Geef een reactie