Yunlai Ye van The Tea Lab: ‘Binnen vijf jaar is thee dé trend’


Notice: get_the_author_email is verouderd sinds versie 2.8.0. Gebruik in plaats daarvan get_the_author_meta('email'). in /home/public/sites/www.meisjesaandemaas.nl/wp-includes/functions.php on line 3928

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.meisjesaandemaas.nl/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.meisjesaandemaas.nl/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/recommendations.php on line 264

Thee lijkt van zijn truttige imago verlost. De tijd van de selfie met de Starbucksbeker op Instagram is voorbij. De hippe consument kiest steeds vaker voor ‘gezonde’ exotische theeblaadjes in plaats van het vertrouwde bakkie koffie. “Thee is booming Ik merkte de trend begin vorig jaar op, toen koffiegigant Starbucks een eerste theebar opende”, vertelt Yunlai Ye, eigenaar van theebar The Tea Lab in Rotterdam.

Het café kenmerkt zich door zijn typerend Rotterdamse uitstraling: beton en staal, in een omgeving waarin niet geluld wordt, maar gepoetst. Ye doet het imago van de havenstad eer aan. Als één van de eerste ondernemers in Nederland besloot hij met een origineel concept in de nieuwe ‘theemarkt’ te stappen. Hij zag een ontwikkeling in het gedrag van consumenten.

To go

“Onderweg theedrinken wordt steeds normaler, zoals dat een paar jaar geleden ook gebeurde met koffie to go. De groep mensen die dat doet, zal de komende jaren alleen maar groter worden. Nu weten mensen alleen niet altijd waar ze moeten zijn. Dat zal in de toekomst zeker gaan veranderen. Binnen vijf jaar is thee dé trend.”

De opkomst van thee betekent volgens Ye niet dat de koffiedrinker verdwijnt en Starbucks zijn deuren kan sluiten. De eigenaar verwacht dat er binnen een paar jaar vooral veel ‘hybridebars’ zijn. Cafés waar zowel de thee- als koffieleut aan zijn trekken komt. “The Tea Lab heeft absoluut een hoofdfocus op thee, maar ook ík experimenteer met het idee van een combinatie tussen beide dranken”, bekent hij.

Imagoprobleem

De vraag is natuurlijk waarom het zo lang heeft geduurd voor het product zijn grote entree kon maken. Thee is immers al eeuwen te verkrijgen in Europa. De reden blijkt oppervlakkig en cliché. “Thee kampt sinds jaar en dag met een imagoprobleem. Veel mannen vinden thee een vrouwendrankje. Dat vooroordeel begint nu te draaien. Steeds vaker lopen ook mannen mijn theebar binnen”, gaat de eigenaar verder.

Ye wijst op de onbekendheid met het oorspronkelijk Chinese product. Consumenten zijn zich nog niet goed bewust van wat er aan thee allemaal te krijgen is. “Vaak denken mensen bij thee aan dat standaard Pickwickzakje, waarvoor ze zo zonder na te denken 2,50 neertellen. Het kan veel beter. Nu nemen ze nog te vaak genoegen met wat ze kennen.”

In de theebar wordt niet alleen ‘traditionele’ thee gezet. Naast warme thee, wordt er namelijk ook ijsthee- en bubbletea geserveerd. Vooral de verschillende soorten ice tea doen het heel goed. “De combinaties die wij maken, zijn niet alleen lekker, maar ook gezond omdat we vers fruit gebruiken. Ook zitten er in deze zomerse drankjes ongeveer de helft calorieën dan in een gemiddeld glas limonade”, vertelt Ye.

 4 miljoen

In het rustige theelaboratorium vind je dagelijks veel studenten, zzp’ers en flexwerkers. Maar ook veertig- en vijftigplussers weten de tent te vinden. Het is er in ieder geval prima vertoeven. De gemoedelijke achtergrondmuziek bevordert het concentratievermogen en de quasi nonchalante decoratie aan de muur draagt bij aan een ontspannen sfeer in de zaak.

Terwijl klanten hun eigen thee samenstellen op de daarvoor bedoelde iPads in de zaak, vertelt de Rotterdammer over de soorten thee die hij in huis heeft. “Met de losse theebladeren die ik in huis heb, kan ik zo’n 3 tot 4 miljoen verschillende soorten thee zetten. De mogelijkheden zijn wat dat betreft bijna oneindig. Thee is vergelijkbaar met wijn. Kleine smaakverschillen kunnen de drank een heel ander karakter geven.”

“Ondanks dat thee voor fijnproevers is, heeft het niets met prestige van doen en kan de hele bevolking deze drank drinken. Ook zijn er de voordelen voor de gezondheid die de trend alleen maar zullen versterken. Zo hydrateert thee beter dan water, zitten er stoffen in die een ontgiftend effect hebben op het lichaam en blijft het cafeïnegehalte in het lichaam binnen de perken.”

Concurrentie

Omdat Ye een van de eerste ondernemers is in Rotterdam die inzet op thee, heeft hij op dit moment weinig concurrentie. Wel zijn er de ‘standaard’ theecafés waar The Tea Lab indirect mee concurreert, zoals brasserie Dudok en restaurant La Place. Deze zitten net als The Tea Lab in de Westenwagenstraat en hebben ook thee op de kaart staan. “Daar kunnen klanten echter alleen terecht voor het traditionele Pickwickzakje”, vertelt Ye.

Hoewel de eigenaar voorspelt dat het nog wel even zal duren voordat thee zijn warme tegenhanger zal evenaren, verwacht hij binnenkort meer concurrentie in de Rotterdamse binnenstad. “Andere ondernemers zien de kansen die ik zie ook. Maar zij zullen met een ander concept moeten komen.” Ye wil zijn formule de komende tijd doorontwikkelen en perfectioneren. Daarna hoopt hij meerdere filialen te kunnen openen.

Geschreven door…

Kelly (23) is neerlandica (BA) en freelance journalist (MA). Na stages bij weekblad Elsevier en De Telegraaf kwam ze terecht bij het Algemeen Dagblad in Rotterdam waar ze werkt als eindredacteur. Ook freelanct Kelly voor het ANP. Voor contact: kelly@meisjesaandemaas.nl.

One Reply to “Yunlai Ye van The Tea Lab: ‘Binnen vijf jaar is thee dé trend’”

Geef een reactie