Van Vintage tot Vernieuwing: nieuwe media de sleutel tot grotere naamsbekendheid van kleine ondernemers?


Notice: get_the_author_email is verouderd sinds versie 2.8.0. Gebruik in plaats daarvan get_the_author_meta('email'). in /home/public/sites/www.meisjesaandemaas.nl/wp-includes/functions.php on line 3923

De vintagetrend lijkt alsmaar groter te worden: ook Rotterdam heeft tegenwoordig een breed aanbod aan bijzondere boetieks. Nieuwe media lijkt de ideale manier voor deze kleine ondernemers om vintageliefhebbers te bereiken, maar werkt dat ook zo? Meisjes aan de Maas vroeg het aan Rotterdamse ondernemers.

Vintage populair in Rotterdam

In Rotterdam zijn de laatste jaren, naast de vintagehotspots die al tijden hun eigen, vaste klantenkring hebben, allerlei nieuwe vintageboetieks geopend (waaronder Flowers and Pearls en Sweet Rebels). Langzamerhand groeit Rotterdam uit tot een heuse vintagehotspot: je kunt zelfs al meedoen aan een Vintageroute over de Nieuwe Binnenweg. Bij dit soort winkels is de persoonlijke connectie met de klant en de passie voor het vak erg belangrijk. Vintageboetieks moeten het vaak hebben van een kleine groep liefhebbers die ze precies weten te vinden.

Sociale media: een tool voor kleine ondernemers?

De ontwikkelingen van nieuwe media bieden deze kleine ondernemers nieuwe kansen: uit onderzoek blijkt dat 50% van de consumenten wel eens een aankoop heeft gedaan gebaseerd op een aanbeveling op sociale media en 71% gaat sneller tot aankoop over als ze op sociale media met de winkel verbonden zijn. Ook gebruikt 53% van de kleine ondernemers sociale media om op persoonlijk niveau met hun klanten te communiceren (Frankwatching.com).

Voor vintageboetieks kan dit, gezien hun specifieke doelgroep en persoonlijke band met hun klanten, dus een nuttige tool zijn. De vraag is alleen of dit in de praktijk ook zo werkt en of de ondernemers, naast het runnen van hun bedrijf, de tijd vinden om hun sociale mediakanalen te onderhouden. Meisjes aan de Maas sprak Rotterdamse vintageondernemers Sister Moon, Flowers and Pearls, Dearhunter Vintage, Very Cherry, Elselein Vintage en Showroom41 over hun gebruik van nieuwe media.

Facebook meest populair

In Nederland is Facebook, met 8,5 miljoen gebruikers, het grootste sociale medium (bron). Logisch dus, dat het het eerste sociale medium is waar kleine ondernemers gebruik van maken. Bijvoorbeeld Els, eigenaresse van Elselein Vintage, die een wel heel bijzonder concept heeft bedacht: ze verkoopt haar vintagekleding, schoenen en accessoires via Marktplaats en plaatst deze door op Facebook. Door de grote groep fans die ze inmiddels heeft weten te verzamelen, gaat dat erg goed. Daarnaast is ze dagelijks te vinden in haar shop in het Rotterdamse jeugdhostel Ani&Haakien, waar geïnteresseerden tussen 4 en 6 uur ’s middags haar collectie “offline” kunnen bekijken. Facebook is voor haar ideaal omdat het gratis en makkelijk is: op deze manier heeft ze geen website of webshop nodig.


In gesprek met Elselein Vintage in jeugdhostel Ani&Haakien

Naast Facebook gebruiken de meeste ondernemers geen andere sociale media, en als ze dit wel doen, koppelen ze hun Twitter-account vaak aan Facebook, zodat ze niet over een aparte strategie na hoeven te denken. “Voor mij wordt het anders een beetje teveel, daar heb ik niet zoveel de tijd voor”, vertelt Ron van den Bosch, eigenaar van Sister Moon, een boetiek op de Nieuwe Binnenweg die vintage maar ook nieuwe kleding van bijzondere, kleine merkjes verkoopt en inmiddels een begrip is geworden in Rotterdam. Ron heeft door de jaren heen een grote, vaste klantenkring opgebouwd en gebruikt Facebook om hen op de hoogte te houden van nieuwe collecties, acties en evenementen.


Sister Moon

Heidi, eigenaresse van Flowers and Pearls, een schattige boetiek op de Nieuwe Binnenweg met vrouwelijke vintagekleding uit de jaren ’50 tot ’70, is daarin een uitzondering: naast Facebook maakt zij enthousiast gebruik van Twitter, Pinterest en Tumblr om haar klanten op de hoogte te houden en inspiratie met ze te delen. “We plukken overal inspiratiefoto’s vanaf, meer omdat we het zelf leuk vinden hoor! Maar het draagt toch ook bij aan je winkel en je klantenkring”, vertelt ze. Eerst moest Heidi niets van sociale media hebben, maar toen ze begon met Facebook en opmerkte dat ze er veel positieve reacties op kreeg, was ze overtuigd. “Ik dacht, oké, zonde van dat ene jaar dat ik het niet gedaan heb!”

Communiceren met fans en klanten

De Rotterdamse ondernemers maken gebruik van sociale media om hun relatie met de bestaande klant te onderhouden, om meer naamsbekendheid te verwerven en om – dat is natuurlijk het streven – uiteindelijk meer nieuwe klanten naar de winkel te trekken. Foto’s van kledingstukken en accessoires op Facebook nodigen fans uit om snel weer eens langs te komen, maar er worden ook nieuwe klanten mee bereikt: zo vertelt Heidi dat ze soms zelfs klanten uit Nijmegen en Arnhem naar haar winkel trekt via sociale media.

Eén van onze leveranciers had een hele container met een stuk of 10.000 kilo aan pumps weten te bemachtigen, seventies pumps, ongedragen, sommige nog echt handmate, Italiaans leer… echt fantastisch. Ik had een hele wand vol met alleen maar pumps en plaatste daar een foto van op Facebook. Ik had gewoon meiden uit Nijmegen en Arnhem en andere steden die speciaal daarvoor hierheen komen!


Flowers and Pearls

Ook Very Cherry, een Rotterdamse winkel én webshop gespecialiseerd in vintage kleding uit de fifties en nieuwe kleding geïnspireerd op dit tijdperk, heeft dat ervaren.

Mensen van buiten Rotterdam komen echt speciaal – bijvoorbeeld uit België, Groningen – een dagje hier winkelen. Sociale media zorgen er dus voor dat ook mensen buiten Rotterdam ons leren kennen.

Nieuwe winkels meer ‘social media savvy’ dan gevestigde namen

Opvallend is dat de ondernemers die al langere tijd een gevestigde naam zijn in Rotterdam, ietwat sceptischer tegenover het gebruik van nieuwe media staan. Ze maken er wel gebruik van, maar hopen tegelijkertijd dat het klassieke concept van een boetiek met een vaste klantenkring kan blijven bestaan. Ron vierde bijvoorbeeld onlangs het 20-jarige jubileum van Sister Moon en heeft inmiddels een klantenkring opgebouwd met mensen die fan zijn van zijn aanbod en vaak langskomen omdat ze dat leuk vinden.

Wij geloven nog wel in het klassieke: mensen moeten het leuk vinden om naar zo’n winkel te gaan en ik hoop dat dat gevoel ook wel blijft doorzetten. Kijk, het is hier natuurlijk ook een winkel waar mensen komen omdat ze het leuk vinden. Dat ze gewoon even mensen willen ontmoeten.

Ondernemers die een aantal jaren geleden zijn begonnen zijn veelal direct begonnen met de implementatie van sociale media. Zoals eerder genoemd is Heidi erg actief om Flowers and Pearls online op de kaart te zetten. Zo ook Showroom41, een conceptstore op de Zwaanshals met designervintage, een kapsalon en make-upsalon in één. Eigenaren Ed en Leone Tijsen begonnen ongeveer vier jaar geleden, midden in de crisis. Ze maken gebruik van Facebook, Twitter en Instagram en hebben inmiddels een behoorlijke achterhoede. Hoewel eigenaar Ed betwijfelt of sociale media direct tot meer conversie leiden, is hij er wel van overtuigd dat het belangrijk is om van je te laten horen.

Het is absoluut noodzakelijk. Of het echt heel erg veel zin heeft, weet ik alleen niet. Mensen zitten lekker te liken op hun telefoon en denken leuk, leuk, leuk. Verder doen ze er niet zoveel mee. Het is wel belangrijk dat je van laat blijven horen. Ik zit zelf op Instagram, Twitter en Facebook, maar eigenlijk doe ik het te weinig. Het is wel zo dat ik een aantal dingen heb verkocht omdat ik ze online heb gezet.


Bij Showroom41 met eigenaren Ed en Leone Tijsen

Geen concurrentie

DSCF2705
Gesprek met Hanneke van Dearhunter Vintage

De ondernemers zijn het er vrijwel allemaal over eens dat ze elkaar niet in de weg zitten, ook niet online. “Ik heb niet zoveel last van online vintageshops of iets dergelijks. Het zijn hele specifieke items, dus je kunt niet echt vergelijkend warenonderzoek doen”, aldus Hanneke, eigenaresse van Dearhunter Vintage. Haar winkel is gevestigd in hetzelfde pand als kapper Dye Hard – je kunt hier dus met een nieuw kapsel én een nieuwe outfit naar buiten stappen. “Ik denk niet dat we elkaar in de weg zitten”, vertelt Hanneke, doelend op andere Rotterdamse vintagefanaten met een eigen winkel. “Iedere ondernemer heeft zijn eigen smaak. En mensen willen met vintage toch ook vaak in de winkel komen kijken, dus van online shops heb ik ook niet echt last.”

Voor Sister Moon geldt hetzelfde: “Wij verkopen alleen kleine merkjes, die moeilijk online te vinden zijn en geen webshops hebben, en vintagekleding, dus last van online concurrentie hebben we niet echt.” Flowers and Pearls: “Ik denk dat elke winkel wel z’n eigen karakter  en klantenkring heeft en z’n eigen items verkoopt.” De Rotterdamse vintageshops, met hun verschillende, zeer uiteenlopende stijlen, kunnen dus allemaal naast elkaar bestaan – zowel online als offline.

Benieuwd naar de vintageboetieks die we interviewden? Zin gekregen om een bezoekje te brengen aan één van deze leuke winkels? Houd Meisjes aan de Maas dan in de gaten: de komende tijd verschijnt er voor onze favoriete vintageshops per winkel een blog op onze website.

Foto’s: © Meisjes aan de Maas en Marloes Zandbergen

Geschreven door…

Liza Karsemeijer (hoofdredacteur). Al sinds haar studententijd is Liza (1991) niet meer uit nultien weg te slaan. Na het afronden van haar master journalistiek werkt ze nu als freelance journalist en tekstschrijver voor o.a. Elsevier, Algemeen Dagblad en Uitagenda Rotterdam. Ze houdt van reizen, cultuur, design, muziek en films. Ze wil eigenlijk alleen een eigen kantoor omdat ze dan een hond kan nemen – verder bevalt het flexwerkleven haar prima. Meer info vind je op lizakarsemeijer.nl.

2 Replies to “Van Vintage tot Vernieuwing: nieuwe media de sleutel tot grotere naamsbekendheid van kleine ondernemers?”

  1. Leuk artikel. Hoewel ik een Schiedammer ben, organiseer ik met veel liefde de vintage routes op de Nieuwe Binnenweg….meer informatie kunnen jullie vinden op mijn website…Ik zit ook wel aan de Maas, dus kijk uit naar een interview…

    1. Hoi Marjolein,

      Bedankt voor je leuke reactie! En wat een tof initiatief met die vintage routes! Lijkt me leuk om een keer een interview te doen. Ik ga eens een kijkje nemen op je website!

      Groetjes, Liza
      Meisjesaandemaas.nl

Geef een reactie